Identifier le lieu de naissance d'une contrebasse

Toutes vos questions sur la lutherie, les réglages etc.
bajito
Membre Actif 1
Membre Actif 1
Messages : 112
Inscription : 23 mars 2011, 13:36

Identifier le lieu de naissance d'une contrebasse

Message par bajito »

Salut à tous,
J'en appelle aux experts. Voici l'étiquette de ma contrebasse, une Juzek des années 1920, fabriquée pour le marché nord-américain.

Ma question: est-ce une basse tchèque ou allemande? Il me semble que Juzek était un marchand importateur, donc il pourrait surement se fournir dans la région de Prague, en l'occurence chez les nombreux luthiers sud-allemands. Qu'en dites-vous?

Image
bajito
Membre Actif 1
Membre Actif 1
Messages : 112
Inscription : 23 mars 2011, 13:36

Re: Identifier le lieu de naissance d'une contrebasse

Message par bajito »

Je trouve des infos intéressante sur le net:
This Juzek upright bass bears its original, hand-signed label. Juzek labels were imprinted with the location of the Juzek shop, this one is stamped “Made in Czechoslovakia.” Jan Juzek was a violin maker in Prague who bought instruments from various craftsmen in the Bohemia region under his own name for import into the United States.
quite possibly were made by the E H Roth firm in Markneukirchen Germany, and varnished in Czechlovakia
There were several luthier shops in Markneukirchen that made basses ordered by Juzek and others.
From what I've learned, Juzek labeled basses were imported by Juzek's NYC company, Metropolitan Music, and sold to the NYC school system and probably others. The business started in the mid 1920's. They were made in large part by Wilfer, in Czech before the war, and Germany after. The Juzek name is a trade name. John Juzek never handmade a bass.
Répondre